Nie wystarczy pokazać, że czas płynie szybciej lub wolniej. Trzeba jeszcze sprawić, by bohater, a następnie czytelnik to poczuł.
Autorzy filmów mają prostsze zadanie, za pomocą kilku kadrów mogą pokazać zmieniające się pory roku, ruch słońca, podkład z odpowiednią muzyką też podpowiada widzowi, że w danych scenach ważną role odgrywa czas.
Ale jak to pokazać w tekście?
Planując fragment w którym chcesz pokazać upływ czasu, musisz wiedzieć jak długo dana scena będzie trwała. Jeśli jest to scena akcji, to jej przebieg będzie szybki i dynamiczny. Warto wtedy pamiętać o krótkich zdaniach i dynamicznych czasownikach. Dobrym pomysłem jest zamknięcie takiej sceny w klamrę czasową np. główny bohater przed sceną walki zerka na zegarek i na koniec robi to samo. W ten sposób pokazujesz jak długo trwa dana scena i mówisz dużo o bohaterze. Albo scena akcji może rozpocząć się np. w trakcie uderzeń dzwonu i zakończyć się wraz z ostatnim uderzeniem.
Czas szybko płynie gdy odczuwamy radość, dobrze się bawimy, gdy nad czymś pracujemy w skupieniu. Takie same sytuacje możesz pokazać w tekście. To pokaże też czytelnikowi jaki jest bohater. Im bardziej bohater jest podobny do czytelnika (bardziej ludzki) tym staje się mu bliższy.
Rozciągnięcie sceny w czasie i skupienie się na drobiazgach buduje napięcie w tekście. Warto to wykorzystać jeśli akurat w danej scenie na tym ci zależy.
Wolny upływ czasu jest odczuwalny gdy na coś czekamy np. wyniki badań, lub egzaminu. Możesz to w tekście pokazać przez to, że bohater w danym momencie zwraca uwagę na coś co normalnie nie zaprząta jego uwagi. Np. bohaterka po usłyszeniu tragicznej wiadomości siada w parku i przygląda się opadającym liściom, orientuje się, że jest późno dopiero gdy zauważa świecąca latarnie. Pod wpływem tragedii, jaką przeżywa, czas zaczął płynąć zupełnie inaczej niż zazwyczaj. Jeśli chcesz zastosować tę technikę wybierz możliwie mały szczegół i spraw, by bohater uważnie go obserwował.
Efekt wyostrzonej uwagi osiągniesz także, odwołując się do innych zmysłów np. po usłyszeniu tragicznej wiadomości bohaterka nie słyszy nadjeżdżającego autobusu.
Zapamiętaj:
Nie pisz czas upłynął – pokaż to czytelnikowi.